کد مطلب:77723 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:112

خطبه 239-در ذکر آل محمد











و من خطبه له علیه السلام

یذكر فیها آل محمد علیهم السلام

یعنی از امیرالمومنین علیه السلام است كه مذكور می شود در آن اوصاف حمیده ی آل محمد علیهم السلام.

«هم عیش العلم و موت الجهل، یخبركم حلمهم عن علمهم و صمتهم عن حكم منطقهم، لا یخالفون الحق و لایختلفون فیه، هم دعائم الاسلام و ولائج الاعتصام، بهم عاد الحق فی نصابه و انزاح الباطل عن مقامه و انقطع لسانه عن منبته، عقلوا الدین عقل وعایه و رعایه، لاعقل سماع و روایه. فان رواه العلم كثیر و رعاته قلیل.»

یعنی ایشان كه اهل بیت محمد، صلی الله علیه و آله، باشند، حیات علم اند، یعنی زنده كننده و افاضه كننده ی علم اند و موت جهل اند یعنی میراننده و ازاله كننده ی جهل اند، خبر می دهد و دلیل است حلم و بردباری ایشان بر علم و دانش ایشان، زیرا كه حلم و بردباری موجب منع ایذای موذی و موجب مزید اجر آخرت است و كسب این منفعت نشود مگر به سبب علم و دانش و دلیل است سكوت و خاموشی ایشان از سخنان دروغ و لغو بر راستی و درستی سخن و كلام ایشان، زیرا كه اعراض از دروغ و لغو مستلزم ملكه و مالكیت راستی و درستی در سخن و كلام است. مخالفت نكنند حق را، یعنی انكار حق و صدق نكنند، بلكه تصدیق كنند حق را به سبب عالم بودن ایشان و اختلاف نكنند در حق، یعنی انكار حقوق نكنند، بلكه اقرار كنند حقوق را به سبب عادل بودن ایشان، یا اینكه تخلف و رجوع نكنند از حق و صدق، بلكه ثابت باشند بر آن، به سبب جازم بودن در اعتقاد ایشان. ایشانند ستونهای اسلام و دین اسلام، به ترویج ایشان برپا است و معتمدها و خواص از برای واپاییدن و چنگ در زدن باشند به سبب هادی بودن ایشان. برگشت حق

[صفحه 1007]

كه دین اسلام باشد، به اصلش، یعنی دین بی بدعت و ضلالت به سبب خلیفه بودن ایشان و دور گردید باطل كه كفر باشد از مقامش، به تقریب كوشش و جهاد ایشان. و بریده شد زبان دعوت مجادلین و مضلین، به تقریب هدایت و ارشاد ایشان. دانستند احكام و قواعد دین را دانستن حفظ و رعایت كردن، نه دانستن شنیدن و روایت كردن، پس به تحقیق كه روایت كنندگان علم دین بسیارند و رعایت كنندگان علم دین اندك باشند.

[صفحه 1009]


صفحه 1007، 1009.